الثلاثاء، 23 مايو 2023

بنت البواب الفصل الثاني

 4 سبتمبر 2021

 
بنت البواب ٢
×وكمان هديك ٢٠٠٠ جنيه في الشهر بعد كده لو وافقت .
*هشوف ربنا يسهل .
بابا جه وكأن فرحان جدا ،وانا وماما واخواتي كنا بنجهز الورد والفل عشان بكرة.
*عندي حتت خبر.
# قول يا سيدي وفرحنا معاك.
*اللواء طلب ايد زهرة لابنه .
# بتكلم بجد .
*ده جد الجد وكمان لو وافقنا هيديني مرتب ٢٠٠٠ جنيه .
# صلاة النبي كمان .
من فرحتهم حسيت اني مليش فرصة أرفض، المرتب ده يخلي حياتهم افضل ،قومت وكنت داخلة انام.
*ايه موافقة صح يا زهرة.
_موافقة طبعا يا بابا ،دي صفقة تترفض بردوا .
كنت بكلمه وانا ماشيه ودخلت نمت ،مش عايزة افكر اني هعيش أسيرة من هنا ورايح ، بس كله يهون عشانهم ،كفاية عندي يكونوا سعداء .
تاني يوم قلت لبابا .
_انا لازم اكمل تعليمي .
*طبعا يا بنتي ده حتي اللواء قال لوحده انك لازم تكلمي و تكوني مهندسة قد الدنيا .
عند اللواء كان يجلس هو وابنه .
×بقولك ايه انت لازم تتجوزها فاهم .
=يا بابا انت بتقول ايه انا ادهم صاحب أكبر شركة تجارة في مصر ، اتجوز بنت البواب ،ده حتي وحشه في حقك يا سيادة اللواء .
×انا قلت اللي عندي ولا أنت عايزيني اموت غضبان عليك.
=حاضر يا بابا اللي انت شايفة .
خرج من عند والده، هو يعيش في فيلا اخري خاصة به ، بسبب أنه كبير وصاحب شركة كبيرة خاصة انه عمل نفسه بنفسه.
=كنت هموت من الغيظ ازاي يعمل فيا كده ده انا حتي ابنه بنت بواب انا ،طب هعمل ايه لو مكنش عيان كنت اصريت علي الرفض.
كان بيتكلم في التليفون مع حد ،وهو ماشي بيقول الكلام ده ،انا حتي مشفتهش ، ولا هو شافني،كان ماشي ناحيت عربيته ومديني ضهره ،كلامه كان مؤذي جدا لكرامتي بس هعمل ايه ،سعادة أهلي اهم من كل حاجة .
جه يوم الفرح كان كتب كتاب وفرح وكان فرح كبير اوي واللواء اشتري ليا حتت فستان مكنتش حتي اتخيل اني اشوفه مش البسه ،كل ده ولسه مشفتهوش عريس الغفلة، كنت زي سندريلا وانا نازلة من علي السلم في القاعة وبابا كان بيوصلني وهو مستني تحت زي اي عريس وعروسة ماهو الفرح كبير وفيه ناس كتير ومن كبار الناس .
اول ما وصلت لعنده رفع الطرحة من علي وشي.
=هو انتي ،وكمان بياعت ورد يابابا .
اصل والده كان جمبه ،اتحرجت جدا وكنت نفسي الارض تتشق وتبلعني ،من قسوة كلامه ونظراته.
*مالها زي القمر لم الدور ،كفاية كده أحرجتها، اعتذر ليها حالا.
=بابا انت كمان عايزين اعتذر ليها،انا ادهم اعتذر لدي.
بص له بعتاب فعتذر ليا ،حقيقي انا مصدومة ده الواد اللي خطف قلبي بتاع العربية ،وكمان حنين و بيحب ابوة جدا .
كان فرح تحفة وهو كان بيمثل حلو لدرجة اني كنت حاسه بسعادة زي اي عروسة بجد وان عرسها بيحبها، كانت ليلة وهم بنسبالي.
رحنا علي الفيلا بتاعته ،واول ما دخلنا زقني من كتفي جامد لدرجة اني وقعت علي الارض.
=بصي يابتاعه انتي ،أنتي هنا بنت البواب يعني خدامه ،وقدام بابا مراتي ،فهمه..يلا علي أوضتك.
طلعت اجري من قدامه ،اصلا كان بيقول كلامه بزعيق، ودخلت علي الأوضة اللي شاور عليها جري من خوفي منه ،كانت صغيرة في الدور الارضي اثاثها بسيط جدا،واول ما دخلت فضلت اعيط علي حالي و اللي بيحصل فيا ،غيرت وتؤضيت وصليت وبعد الصلاة فضلت أحمد ربنا علي كل حال ،وفجأة اتفتح الباب.
=بقولك ايه اخلصي اعملي ليا اكل .
_حاضر يابيه في ثواني هجهز الاكل ،تحب احته فين.
=في اوضتي وشاور علي الدور التاني ،خدامه صحيح.
جهزت الاكل وانا متماسكة وخبت وسمحلي بدخول، انصدمت من فخامة الأوضة وجمالها حاجة وهم واثاثها فاخر جدا.
=ايه هتفضلي متنحة كده حطي الاكل وغورى.
حتيت الاكل وجريت ودخلت اوضتي وفضلت اعيط علي كرامتي ،بس انا شكلي نسيت نفسي انا بنت البواب هو عنده حق ،انا كنت مستنيه ايه .
صحيت الصبح جهزت الاكل وفضلت اوضب في الفيلا ،لحد اما صحي.
=زهرة انتي يالي اسمك زهرة.
طلعت علي فوق جري وكنت هقع من علي السلم من الخوف ،فتحت الباب .
_نعم يابيه.
=أنتي حمارة يابت هو مفيش حد علمك تخبطي الباب قبل اما تدخلي ،هقولك ايه مانتي بنت بواب مستني تكوني عرفه الذوق مثلا.
_انا اسفة .
=روحي حضري الفطار .
_حاضر .
نزلت السلم وكانت دموعي علي خدي كان قلبي وجعني من الذل ،بس مفيش في أيدي حاجة ،حضرت الفطار وجهزت السفرة ،وطلعت السلم وخبطت علي الباب ، سمح ليا بدخول .
_الاكل جاهز يابيه.
=طيب روحي انتي ،وابقي اعملي مكرونة بشاميل في الغداء ، اقولك عايز سفرة ملوكي عشان في ناس جايه تتغداء معايا.
وهو بياكل وانا كنت في المطبخ ،بجهز في الغداء ،لقيته بينادي عليا قلت اكيد عايزني ،اروح اشيل الاكل .
روحت عنده واتصدمت من المنظر كان في بنت حلوة اوى ولبسه شيك جدا ،ايوة هي البنت اللي شفتها معه في العربية .
=نرمين حببتي تشربي ايه.
+هي دي بقي مراتك ،انا مش عارفة عمو بيفكر في ايه ،بصي ياشاطرة روحي اعملي نسكافيه.
جيت امشي .
+أنتي يابتاعه أنتي مش هتشيلي الاكل.
وبصت لادهم
_دي مصيبة ،دي بقي اللي بقت مراتك !
=اعمل ايه بس ياحببتي ،أنتي عارفه اني مقدرش ازعل بابا.
كان بيتكلوا قدامي وانا باخد الاكل عشان ادخله المطبخ ،ولا

بنت البواب

 بنت البواب

كنت ببيع فل وورد زي كل يوم بهدوم المدرسة ،و كالعادة روحت بعد العشاء .
أمي بنبرة حنونة :
# حمد لله علي سلامتك .
_امسكي الفلوس دي عشان كوتش محمود اتقتع امبارح خيطيه لحد لما كمل الفلوس عشان يجيب واحد جديد .
# ماشي ياحببتي ، روحي استحمي وكلي .
_امال بابا فين .
# راح يجيب طلبات لشقة ٤.
أنا زهرة أكبر اخواتي وفي ٣ثانوي انا بيضاء وملامحي جميلة وعيوني زيتي ،بس شعري دايما كيرلي ، انا شعري ممكن يكون حلو بس عايز اهتمام ، بس الحالة متسمحش..أخواتي توأم محمود وسارة في الاعدادي اما محمد وبسنت في ابتدائي ، بخلص مدرسة ،وابيع وورد وفل عشان اساعد بابا وماما ،بابا بواب العمارة وماما بتخدم في شقق العمارة وبتساعده ،هما مش متعلمين وعشان كده صمموا نكمل تعليم ،قاعدين في أوضة في الجراش.
أخواتي وكلهم ناموا عملت زي كل يوم مسحت العربيات وغسلتها،يعني بساعد شويه ،وبعدين فضلت اذاكر ،انا بذاكر بره الأوضة عشان مسحيش حد .
نادي عليا حد من سكان العمارة :
×زهرة.
_نعم يابيه.
× أنتي حلويتي كده ليه .
_شكرا يابيه، ربنا يخليك .
ده أحمد ابن صاحب الشقة ٩ دايما بيجي سكران ،بس النهاردة اول مرة يكلمني ،بعت ليا بوسه في الهواء ومشي .
_الحمد لله انه مشي ،كنت هموت من الرعب.
عملت روتيني الطبيعي ،هي حياتنا عبارة عن شغل ،عشان نقدر نكفي مصاريف المدرسة ،احنا مش بناخد دروس احنا مش قد مصارفها ،احنا تحت خط الفقر ،بس بابا وماما حطين امل فينا كبير ،وانا عمري ما هخيب ظنهم فيا .
لحد لما جيه يوم النتيجة ،امي عماله تزغرط وانا أخواتي عمالين نرقص ونغني الناجح يرفع ايديه ،احنا كلنا نجاحنا و كمان جيبين دراجات حلوة جدا ، بس المرادي مختلفة انا هخش هندسة .
ببص لقيت أحمد بيبص علينا، رحت قافلة باب الأوضة.
بليل وانا بمسح العربيات لقيت أحمد بينادي عليا وبيشاور علي العربية بتاعتهم ،هو كان واقف وراء العربية ،رحت ابص في ايه ،راح شدني وكاتم بوقي وكأن بيحاول يغتصبني ،بس ربنا ناجني ،كان في طوبه خبته وهربت.
تاني يوم لقينا البوليس والدنيا مقلوبة.
×هي دي يا باشا.
اتقبض عليا ودخلت القسم ،واهلي حصلوني،و الظابط سبهم يشفوني ،حكيت ليهم الحكاية ،بس هما مكنش معهم فلوس يجيبوا محامي ،اتحكم عليا بالحبس لمدة شهر قضيته في عذاب ومرار من الظلم و من الستات اللي في السجن.
النهاردة يوم خروجي ،لقيتهم كلهم مستنيني برة ماما وبابا واخواتي حضنوني جامد و فضلنا نعيط ،قد ايه الظلم طعمه وحش .
# بس كفاية انا عندي خبر يفرحك.
_قولي ياامي يمكن نفرح ،بعد الظلم ووجع القلب ده .
# بقيتي خلاص في كلية هندسة.
_بجد يا ماما ازاي ،عرفته تعملوا كده.
# طلع عينينا لحد اما عرفنا نقدم ملفك ،بس الله يكرمه اللواء محمد وقف معانا .
_مين اللواء محمد ده .
# ده اللواء اللي اشتغلنا في فيلته بعد اما تطردنا من العمارة .
رحنا الفيلا وكانت جميلة والجنينة تحفة كلها وورد وفل وحاجة آخر جمال ،ودخلت الأوضة اللي احنا عايشين فيها دي تعتبر شقة واكبر من أوضة جراش العمارة بكتير ،أوضتين وصالة وحمام حاجة مجاتش في خيالي .
حضنت بابا وماما وقلت.
_ عوض ربنا جميل اوي ،وانتوا بتاخدوا كام هنا .
*شغالين بلومقتنا .
كان بابا بيقولها باسي .
# هو الراجل الله يخليه شفنا في الشارع مرمين،عطف علينا وشغلنا عنده ،واهو الحمد لله .
سكت ودخلت انام ،رغم كله اللي احنا فيه بحمد ربنا ان أخواتي وامي وابوايا معشوش في الشارع ،كان مصيرهم ايه دلوقتي .
_الحمد لله انت كريم اوي يارب .
بقيت اشتغل معهم واللواء كان راجل طيب ورحب بيا وكأن عارف حكايتي ،عيلة فتانه،ورغم كده بيعملني بطيبة ،بس كان لازم اشتغل عشان مصاريف أخواتي، خليت بابا يستأذن اللواء اني اخد وورد وفل من الجنينة ،بقيت اخدهم ابعيهم ،في الاشارات لحد لما جيه معاد الدراسة ،ورحنا السوق انا وماما وجبنا طقم جديد كان بنطلون اسود وقميص اسود ،وشنطة سوداء بردوا .
# مسودة ليه ياموكسة ،ده حتي لبس الجامعة .
بصيت لأمي وقلت بابتسامة .
_عشان محدش ياخد باله اني معنديش غيره.
# معليش بكرة تبقي مهندسة ديكور وتلبسي احلي لبس زيك زيهم ان شاء الله.
بوست ايديها.
_ان شاء الله ياامي .
كان لبسنا دايما قديم ومتخيط ،وكنت فرحانة اصلا اول مرة اشتري لبس .
كنت بروح الجامعة وارجع ابيع الورد والفل وارجع من الشغل ،اذاكر وانام ،ده يومي ودي حياتي .
وجه في يوم واحد يشتري مني ورد لحببته اللي قاعدة جمبه ،و مشي معرفش ازاي اخد قلبي وهو ماشي ،اصله قمر .
كان شعره اسود وعيونه عسلي وعنده غمزات وقمحاوي وعنده عضلات ،حاجة آخر حلاوة.
_فوقي ياختي كده ،ده عنده حبيبه ،وكمان اوعي طموحك يأخدك لتقعي علي دماغك ،الناس دي فين ،واحنا فين.
و روحت ولقيت بابا قاعد مع اللواء زي كل يوم بابا قاعد علي الارض واللواء علي الكرسي .
×بس يعم مصطفي ، انا معجب ببنتك جدا ،بت بميت راجل وسانده معك ،مش زي بنات اليومين دول .
*ربنا يخليك يابيه.
×وكنت عايز اجوزها لابني .
*حضرتك بتقول ايه انتوا فين واحنا فين يابيه.
×دي بكرة تكون مهندسة ويمكن تعيشوا في فيلا احسن من دي .
يتبع باذن الله

الأحد، 5 يوليو 2020

موت وحياة 34

مصطفى؛ مسافر ياحببتي، عايزة حاجة.
نادية؛ هتسافر من غيري يامصطفى.
مصطفي؛ نادية حببتي احنا مش اتفقنا خلاص وأنا اقنعتك. 
* نهضت نادية من علي السرير وذهبت له إمام المرآة، وقامت بحتضانة من ظهره، وقال برقة شديدة. 
نادية ؛خدني معاك عشان خاطري.
مصطفي ؛ياحببتي أنتي عارفة مينفعش عشان الحمل السفر ممنوع ليكي. 
* نظرت له في المرآة والدموع تجمعت في عينيها،ثم نظرت للأرض، وتركته. 
نادية ؛أنا عايزة أسافر معك. 
* ألتفت لها وضمها مصطفي لحضنه،ووضع يديه علي شعرها. 
مصطفي ؛السفر من غيرك وحش أصلا، وبعدين أنا مسافر شرم الشيخ، واحنا رحنا سوا قبل كده.
نادية؛ خلاص سافر يامصطفى وأنا هعيط لحد أما تيجي. 
* ابتسم مصطفي ورد بقلة حيلة. 
مصطفي ؛نادية حرام عليكي ياحببتي أنت من ساعة ما حملتي وأنا مبرحش الشركة، وبابا زعلان مني، وبصراحة كده كتير عليا. 
نادية (بدموع وشهقات)؛ خلاص سافر يامصطفى، ويعني ايه يعني بقالك 5 شهور مرحتش الشغل يعني ايه، وعلي عمه بيقولي قومي بسلامة أنتي ومش مهم حاجة، لكن أنت كل شويه عايز تمشي وتسبني.
مصطفي؛ ياحببتي أنا تعبت من هرمونات الحمل شويه بضتحكي وشويه تعيطي أنا بقيت بخاف منك يانادية . 
* نادية مسحت دموعها بكفوفها مثل الأطفال وابتسمت. 
نادية؛ وأنا مالي يأخواية ابنك اللي عامل فيا كده. 
مصطفي؛ عشان الابتسامة الحلوة دي أنا مش رايح أي مكان، المهم تفضلي تبتسمي كده. 
* وقبل رأسها وشالها ووضعها علي السرير، وأخذها في حضنه ونام بجوارها. 
نادية؛ بحبك ياعوض ربنا ليا. 
مصطفي ؛أنتي بنسبة ليا موت وحياة. 
نادية ؛ ازاي يعني. 
مصطفي؛ دموعك موتي، وضحكتك حياتي. 
نادية؛ أنا جعانة يامصطفى. 
مصطفي ؛نامي ياحببتي أنتي لسه أكله من ساعة نص التلاجة  نامي ياروحي نامي ربنا يهديكي. 
نادية؛ سافر يامصطفى، أنت بتعد عليا الأكل. 
(كم من أوجاع تختفي وتنسي بعوض ربنا وكأنها لم تمر بنا يوم) 
النهاية 
موت وحياة


الأحد، 12 أبريل 2020

حب في الحظر 😍 😍 10

*ظلوا علي هذا الحال حتي انت انتهاء شهر رمضان، وحمزة ينتظر ان يارا تحدد معاد الفرح.
حمزة؛ يارا اانا حفظت المصحف كله والحمد لله. 
يارا؛ أنت اصلا كنت حافظ نصه. 
حمزة ؛ أها الحمد لله أنا بحب اسمع قرآن علطول وعشان كده قدرت احفظه بسرعة، وأنتي ماشاء الله التزمتي بالحجاب وبتفكري في لبس الخمار. 
يارا ؛ الحمد لله أنا كنت فاكرة اني مش هخد الخطوة دي في حياتي وكنت حاسه ان ربنا غضبان عليا، بس الحمد لله كملنا بعض. 
حمزة؛ خلاص مش فاضل غير خطوة يعني واحنا في العيد وعايزن نفرح. 
يارا؛ احنا فرحنيين اهو وفي العيد وربنا انعم علينا. 
حمزة؛ أنتي فاهمه قصدي. 
يارا؛ لا مش فاهمة في ايه ياحمزة. 
حمزة ؛ لا مفيش حاجة برحتك، وربنا يصبرني علي البعد ده، بس أنا جبت اخري. 
يارا؛ بعد ايه ياحبيبي احنا كل يوم نكلم بعض وبنشوف بعض كل يوم. 
*حمزة وقف واقرب منها وقبلها في خدها.
حمزة ؛ بس أنا عايزك قدامي ليل نهار، ومستني تحددي معاد بقي. 
يارا؛ حمزة عيب كده، وكل حاجة ليها وقتها. 
حمزة؛ برحتك أنا ماشي. 
يارا؛. حمزة متزعلش حقك عليا ياحبيبي. 
حمزة؛ هتحددي معاد امتي بقي. 
يارا ؛ أنا مش عايزة اسيب بابا "وبدات تعيط".
حمزة ؛ خلاص يايارا متعيطش طيب، والا والله ابوسك. 
يارا؛ خلاص مش هعيط. 
حمزة ؛ طب يايارا احنا لازم نتجوز وبابا تبقي تعالي كل يوم شوفيه.
يارا؛ بجد ياحمزة. 
حمزة ؛ طبعا ياحببتي، انا هحاول اسعدك واعملك كل اللي نفسيك فيه.
يارا؛ خلاص الفرح بكرة. 
حمزة؛ لا انهاردة.. بعشقك يابت. 
* حددوا يوم الفرح، ويوم زفافهم كان يوم جميل، كانت يارا جميلة جدا بالحجاب على الفستان الأبيض، وحمزة كان شيك جدا، والفرح كان جميل، وملي بالمفآجات ليارا،وهما بيرقصوا سلو. 
حمزة ؛ فرح وله في الاحلام ياسندرلا. 
يارا؛ بصراحة فرح تحفة وأصحابك قمرات زيك، ده أنا أصحابي فرحانيين أوي. 
حمزة؛ وشكل حد هيتخنق انهاردة. 
يارا ؛ بس أنت أحلي قمر في الدنيا كلها وفي حياتي.. بحبك أوي. 
حمزة؛ أنا خفت اموت وماسمعاهش. 
يارا؛ بعد الشر عنك، وعمر ونور يتيتموا. 
حمزة ؛ عمر ونور مين؟.
يارا؛ عيالنا. 
حمزة ؛ لا أنا مش هسمي عمر ونور. 
يارا ؛ لا خلاص بقي انا هروح عند أبويا. 
حمزة ؛ عمر ونور وأمري لله. 
*اتجوزوا حمزة ويارا.. وربنا رزقهم بعمر ونور وحياتهم كانت مليانه سعادة، ومساعدة للناس، وصلة رحم، وطاعة لله. 
النهاية


حب في الحظر 😍 😍 9

*اقترب حمزة من يارا وقبل جبينها وامسك يديها، يارا كانت تترعش ووجهها أحمر وكانت مكسوفة جدا.
حمزة ؛ كانت هتكمل فرحتي لو كنتي مغطيه شعرك. 
يارا وهي بتبلع ريقها؛ وأنا كمان. 
حمزة ؛ أنا جعان. 
يارا؛ وأنا كمان. 
حمزة ؛ طلع عيني عشان اجهز. 
يارا؛ وأنا كمان. 
حمزة ؛ بحبك. 
يارا؛ وأنا...... 
حمزة؛ سكتي ليه ها اشمعنا دي. 
*يارا وجهها يحمر وتنظر في الارض.
حمزة؛ تعالي اغديكي بره يعم المكسوف وحتي ناخد كام صورة نوثق هذه اللحظة. 
*يارا تهز رأسها، حمزة يمسك يديها ويذهبوا إلي السيارة ،فتفوجيء يارا ببوكيه ورد يعطيها حمزة ليارا وتجد به كارت.
حمزة؛ اقرأ بصوت عالي. 
يارا؛ بحبك ياحلم عمري من النهاردة أنتي هتحفظيني قرآن وأنا هساعدك تلبسي الحجاب وتلتزمي بيه، اقلبي الكارت ياقمري.
*تقلب يارا الكارت لتجد صورة لها بالحجاب وكانت في غاية الجمال مكتوب علي صورة "حب في الحظر"، تضحك يارا بشدة. 
يارا ؛ مجنون بس تصدق شكلي في صورة حلو أوي أنا حبتني. 
حمزة ؛ موافقة تعتطفي عليا وتحفظيني القرآن  وأنا ان شاء ربنا يعيني وخليكي تلبسي الحجاب وان شاء الله الخمار كمان. 
يارا ؛ ياريت ياحمزة وأنا موافقة. 
*يوصلوا الي مطعم جميل جدا، يدخلوا وأول مايدخلوا يطفيء النور، ويتسلط ضوء علي حمزة، حمزة يتحرك ليصل إلي بانر مكتوب عليه "بحبك طفلتي" وصورة ليها بالحجاب،يضيء النور مرة اخري يسقط بالونات عليهم وحمزة ينزل علي ركبته ويقبل يديها ويلبسها خاتم. 
حمزة ؛ بحبك أوووووي ونفسي تخشي تلبسي الطرحة دي. 
يارا ؛ يامجنون دي لون الفستان. 
حمزة؛ في واحدة هتساعدك تلبسيها وتعلمك ازاي تلبسيها. 
يارا ؛ أنت مجهز كل حاجة. 
*حمزة يضع يديه علي صدره ويعمل حركة عشان خاطري، يارا  تهز رأسها بالموافقة وتدخل لترتديها، وتخرج تكون في اية من الجمال. 
حمزة؛ تسمحلي اتصور مع القمر في ليلة تمامه. 
يارا؛ اوفر أنت ياحمزة. 
حمزة ؛ تعالي يااختي. 
*يتصوروا عدة صور ويريها حمزة كم هي جميلة،يتغدوا الاتنين، ويروح حمزة يارا. 
*يكلم حمزة يارا في التليفون،وهو في الكمين. 
حمزة؛ وحشتيني. 
يارا ؛ أول ماوصلت البيت ماما وبابا كانوا مش مصدقين وفضلوا يقولوا ان شكلي حلو اوي. 
حمزة؛ وحشتيني. 
يارا بخجل ؛ وأنت كمان. 
حمزة؛ بحبك يامكسوف.
يارا؛ اتلم ويلا عشان تحفظ. 
حمزة ؛ حاضر يمس. 
*حفظًت يارا حمزة، وهو كان نعمة الطالب، وكانت يوميا تمر من الكمين ويهزروا وهو يشجعها وهي تحفظه قرآن.
حب في الحظر 😍 😍


حب في الحظر 😍 😍 8

ابو يارا ؛ رأيك ايه يايارا.
يارا ؛ أنا مش عارفة افكر، أنا بحاول استوعب الصدمة. 
أم يارا ؛ أنا عن نفسي موافقة أنتي طول عمرك نفسك في حد يرضي ربنا فيكي والولد مش عايز حاجة تغضب ربنا، وعشان يعرف يكلمك برحته، وتعرفوا بعض، وكمان الفرح قال انك أنتي اللي هتحدديه.
يارا ؛ طب افرض طلع مش كويس يبقي تحسب عليا جوازه. 
ام يارا ؛ تفاؤل بالخير، وبعدين حتي زي ماأنتي بتقولي يبقي لا غضبتي ربنا ولاحاجة، وعمر ربنا ماهيكسر عشمك طلما قصدك خير، وكمان أنتي صليتي استخارة كذا مرة وحسيتي براحة. 
يارا ؛ خلاص أصلي تاني وارد عليكم بكرة. 
ابو يارا ؛ ماشي يابنتي. 
*تصلي يارا صلاة استخارة، وتخبر والديها عن شعورها ويتفقوا هيقولوا ايه لحمزة.
*حمزة رغم ثقته التي كان يتكلم بها الأ انه كان قلقان جدا وعقله عمال يودي ويجيب هيوافقوا مش هيوافقوا، وكان قلبه يتمني ان يوافقوا، فهي محبوبته التي خطفت قلبه وطفلته التي يتمني ان يعيش الحياة معه، أثناء ما كان حمزة مشغول في تفكيره وهو في الكمين، يرن تليفونه.
ابو يارا  ؛ السلام عليكم. 
حمزة؛ عليكم السلام ورحمة الله وبركاته. 
ابو يارا ؛ احنا موافقين يابني. 
حمزة ؛ وحياة أبوك ياشيخ، الله يبارك في عمرك ويفرح قلبك. 
ابو يارا (وهو  يضحك) ؛ ويفرح قلبكم ويكملكم علي خير، أنا واثق فيك ياحمزة أنت زي ابني. 
حمزة ؛ ربنا يقدرني واكون قد ثقتك،ويعيني وأسعد يارا. 
*قفل حمزة مع ابو يارة وذهب  ليحضر من السوبر ماركت حلويات ومشروبات وأعطي كل من في الكمين وذلك من سعادته. 
*مر الأسبوع سريعا عليهم فايارا كانت تجهز نفسها، تذهب لنشتري ما تحتاجه وبين عمالها في المستشفى ، وحمزة كان بين عمله وبين تجهيز نفسه. 
*جاء حمزة ليأخذ يارا الساعة ١ظهرا، كان يرتدي بدلة وكان يبدوا أنيقا جذابا، نزلت يارا وأول ماكانت خارجة من باب العمارة خطفت عيون حمزة فكانت ترتدي فستان نبيتي جعل منها أميرة وشعرها فرمة تحفة. 
*ذهب الجميع الي المأذون وكتب الكتاب. 
حمزة؛ أميرة قلبي،أنا عايز اخفيكي من عيون الناس.
حب في الحظر 😍 😍

حب في الحظر 😍 😍 7

يارا؛ حمزة أنا عايزك تفهمني وتسمعني للأخر.
حمزة ؛ حاضر. 
يارا ( بتوتر) ؛ أنا مش عايزة علاقتنا تغضب ربنا. 
حمزة ؛ نعم ياأختي وهي غضبت ربنا في ايه إن شاء الله. 
يارا؛ احنا اتفقنا من غير ماتقطعني ياسيادة الظابط. 
حمزة ؛ أنا أسف.. بس بداية مستفزة. 
*يارا تنظر إليه من تحت وترفع حاجبها له،فيضحك حمزة.
يارا ؛عارف لو اقطعتني تاني مش هيحصل طيب. 
حمزة؛ هتعملي ايه. 
يارا ؛ هعمل زعلانه. 
حمزة ؛ وأنا مقدرش علي زعلك. 
يارا؛ بص ياسيدي أنا في اتفاق بيني وبين نفسي كده أنا لو اتخطبت لحد بحبه زي مانفسي، عمري ماهغضب ربنا عشان ربنا يبارك في علاقتنا وتكمل، وياما شفنا ناس اتخطبوا وكانوا بيعشقوا بعض وبعدين فشلت أي كان الأسباب، وكمان هحاول أقرب من ربنا، ولو خطيبي ساعدني يبقي دي علاقة راضي عليها ربنا وهتكمل علي خير،أنا مش هتجوز واطلق عشان تبقي فاهم. 
حمزة يضحك؛ أنتي كبرتي في نظري أوي، وأنا كمان بحبك أوي ونفسي علاقتنا تكمل علي خير. 
يارا ؛ أنا اقوله ايه يقولي ايه.
حمزة؛ مش أنتي لسه قايله بحبك، اكسفك يعني. 
يارا؛ أنا بتكلم بجد. 
حمزة؛ أنا كل يوم بصلي الفجر وأنتي بتصليه. 
يارا ؛ أها.. أنا مشكلتي اللي بجد الحجاب خطوة صعبة عليه، تخيل أنا حفظه القرآن  كله ومش عارفه ألبس حجاب. 
حمزة؛ خلاص ياستي دي سهلة جدا. 
يارا؛ لا دي صعبة أوي أوي "وكانت علي وشك البكاء ".
حمزة ؛ وأنا بقولك هتبقي سهلة ولاتزعلي نفسك، واعملي حسابك بعد أسبوع كتب كتابنا. 
*تقف يارا وتقول. 
يارا ؛ نعم ياأخوية. 
حمزة؛ اظهري علي حقيقتك يابيئة.
*يارا تجلس ووشها يحمر، وتشعر بالاحرج من اللي عملته، يدخل ابو يارا في ايه صوتك عالي ليه.
حمزة؛ اعمل حسابك ياعمي ان كتب الكتاب بعد أسبوع. 
ابو يارا؛ ليه كده يابني هو أنتوا لحقتوا تعرفوا بعض. 
حمزة؛ حضرتك سئلت عني ولو شايف اني مستهالش بنتك، أنا بعتذر لحضرتك، بس أنا شايف نكتب الكتاب والفرح تبقي تحدده العروسة. 
ابو يارا ؛ بص احنا هنفكر ونرد عليك بكرة. 
حمزة؛ ماشي ياعمي، عايز حاجة. 
ابو يارا ؛ شكرا يابني.
*يمشي حمزة من المنزل، ثم ينادي ابو يارا أمها ويتحدثوا علي موضوع كتب الكتاب.
حب في الحظر 😍 😍

بنت البواب الفصل الثاني

  4 سبتمبر 2021    ·  بنت البواب ٢ ×وكمان هديك ٢٠٠٠ جنيه في الشهر بعد كده لو وافقت . *هشوف ربنا يسهل . بابا جه وكأن فرحان جدا ،وانا وماما وا...