‏إظهار الرسائل ذات التسميات قصص رومانسية. إظهار كافة الرسائل
‏إظهار الرسائل ذات التسميات قصص رومانسية. إظهار كافة الرسائل

الأحد، 5 يوليو 2020

موت وحياة 34

مصطفى؛ مسافر ياحببتي، عايزة حاجة.
نادية؛ هتسافر من غيري يامصطفى.
مصطفي؛ نادية حببتي احنا مش اتفقنا خلاص وأنا اقنعتك. 
* نهضت نادية من علي السرير وذهبت له إمام المرآة، وقامت بحتضانة من ظهره، وقال برقة شديدة. 
نادية ؛خدني معاك عشان خاطري.
مصطفي ؛ياحببتي أنتي عارفة مينفعش عشان الحمل السفر ممنوع ليكي. 
* نظرت له في المرآة والدموع تجمعت في عينيها،ثم نظرت للأرض، وتركته. 
نادية ؛أنا عايزة أسافر معك. 
* ألتفت لها وضمها مصطفي لحضنه،ووضع يديه علي شعرها. 
مصطفي ؛السفر من غيرك وحش أصلا، وبعدين أنا مسافر شرم الشيخ، واحنا رحنا سوا قبل كده.
نادية؛ خلاص سافر يامصطفى وأنا هعيط لحد أما تيجي. 
* ابتسم مصطفي ورد بقلة حيلة. 
مصطفي ؛نادية حرام عليكي ياحببتي أنت من ساعة ما حملتي وأنا مبرحش الشركة، وبابا زعلان مني، وبصراحة كده كتير عليا. 
نادية (بدموع وشهقات)؛ خلاص سافر يامصطفى، ويعني ايه يعني بقالك 5 شهور مرحتش الشغل يعني ايه، وعلي عمه بيقولي قومي بسلامة أنتي ومش مهم حاجة، لكن أنت كل شويه عايز تمشي وتسبني.
مصطفي؛ ياحببتي أنا تعبت من هرمونات الحمل شويه بضتحكي وشويه تعيطي أنا بقيت بخاف منك يانادية . 
* نادية مسحت دموعها بكفوفها مثل الأطفال وابتسمت. 
نادية؛ وأنا مالي يأخواية ابنك اللي عامل فيا كده. 
مصطفي؛ عشان الابتسامة الحلوة دي أنا مش رايح أي مكان، المهم تفضلي تبتسمي كده. 
* وقبل رأسها وشالها ووضعها علي السرير، وأخذها في حضنه ونام بجوارها. 
نادية؛ بحبك ياعوض ربنا ليا. 
مصطفي ؛أنتي بنسبة ليا موت وحياة. 
نادية ؛ ازاي يعني. 
مصطفي؛ دموعك موتي، وضحكتك حياتي. 
نادية؛ أنا جعانة يامصطفى. 
مصطفي ؛نامي ياحببتي أنتي لسه أكله من ساعة نص التلاجة  نامي ياروحي نامي ربنا يهديكي. 
نادية؛ سافر يامصطفى، أنت بتعد عليا الأكل. 
(كم من أوجاع تختفي وتنسي بعوض ربنا وكأنها لم تمر بنا يوم) 
النهاية 
موت وحياة


الأحد، 12 أبريل 2020

حب في الحظر 😍 😍 8

ابو يارا ؛ رأيك ايه يايارا.
يارا ؛ أنا مش عارفة افكر، أنا بحاول استوعب الصدمة. 
أم يارا ؛ أنا عن نفسي موافقة أنتي طول عمرك نفسك في حد يرضي ربنا فيكي والولد مش عايز حاجة تغضب ربنا، وعشان يعرف يكلمك برحته، وتعرفوا بعض، وكمان الفرح قال انك أنتي اللي هتحدديه.
يارا ؛ طب افرض طلع مش كويس يبقي تحسب عليا جوازه. 
ام يارا ؛ تفاؤل بالخير، وبعدين حتي زي ماأنتي بتقولي يبقي لا غضبتي ربنا ولاحاجة، وعمر ربنا ماهيكسر عشمك طلما قصدك خير، وكمان أنتي صليتي استخارة كذا مرة وحسيتي براحة. 
يارا ؛ خلاص أصلي تاني وارد عليكم بكرة. 
ابو يارا ؛ ماشي يابنتي. 
*تصلي يارا صلاة استخارة، وتخبر والديها عن شعورها ويتفقوا هيقولوا ايه لحمزة.
*حمزة رغم ثقته التي كان يتكلم بها الأ انه كان قلقان جدا وعقله عمال يودي ويجيب هيوافقوا مش هيوافقوا، وكان قلبه يتمني ان يوافقوا، فهي محبوبته التي خطفت قلبه وطفلته التي يتمني ان يعيش الحياة معه، أثناء ما كان حمزة مشغول في تفكيره وهو في الكمين، يرن تليفونه.
ابو يارا  ؛ السلام عليكم. 
حمزة؛ عليكم السلام ورحمة الله وبركاته. 
ابو يارا ؛ احنا موافقين يابني. 
حمزة ؛ وحياة أبوك ياشيخ، الله يبارك في عمرك ويفرح قلبك. 
ابو يارا (وهو  يضحك) ؛ ويفرح قلبكم ويكملكم علي خير، أنا واثق فيك ياحمزة أنت زي ابني. 
حمزة ؛ ربنا يقدرني واكون قد ثقتك،ويعيني وأسعد يارا. 
*قفل حمزة مع ابو يارة وذهب  ليحضر من السوبر ماركت حلويات ومشروبات وأعطي كل من في الكمين وذلك من سعادته. 
*مر الأسبوع سريعا عليهم فايارا كانت تجهز نفسها، تذهب لنشتري ما تحتاجه وبين عمالها في المستشفى ، وحمزة كان بين عمله وبين تجهيز نفسه. 
*جاء حمزة ليأخذ يارا الساعة ١ظهرا، كان يرتدي بدلة وكان يبدوا أنيقا جذابا، نزلت يارا وأول ماكانت خارجة من باب العمارة خطفت عيون حمزة فكانت ترتدي فستان نبيتي جعل منها أميرة وشعرها فرمة تحفة. 
*ذهب الجميع الي المأذون وكتب الكتاب. 
حمزة؛ أميرة قلبي،أنا عايز اخفيكي من عيون الناس.
حب في الحظر 😍 😍

حب في الحظر 😍 😍 7

يارا؛ حمزة أنا عايزك تفهمني وتسمعني للأخر.
حمزة ؛ حاضر. 
يارا ( بتوتر) ؛ أنا مش عايزة علاقتنا تغضب ربنا. 
حمزة ؛ نعم ياأختي وهي غضبت ربنا في ايه إن شاء الله. 
يارا؛ احنا اتفقنا من غير ماتقطعني ياسيادة الظابط. 
حمزة ؛ أنا أسف.. بس بداية مستفزة. 
*يارا تنظر إليه من تحت وترفع حاجبها له،فيضحك حمزة.
يارا ؛عارف لو اقطعتني تاني مش هيحصل طيب. 
حمزة؛ هتعملي ايه. 
يارا ؛ هعمل زعلانه. 
حمزة ؛ وأنا مقدرش علي زعلك. 
يارا؛ بص ياسيدي أنا في اتفاق بيني وبين نفسي كده أنا لو اتخطبت لحد بحبه زي مانفسي، عمري ماهغضب ربنا عشان ربنا يبارك في علاقتنا وتكمل، وياما شفنا ناس اتخطبوا وكانوا بيعشقوا بعض وبعدين فشلت أي كان الأسباب، وكمان هحاول أقرب من ربنا، ولو خطيبي ساعدني يبقي دي علاقة راضي عليها ربنا وهتكمل علي خير،أنا مش هتجوز واطلق عشان تبقي فاهم. 
حمزة يضحك؛ أنتي كبرتي في نظري أوي، وأنا كمان بحبك أوي ونفسي علاقتنا تكمل علي خير. 
يارا ؛ أنا اقوله ايه يقولي ايه.
حمزة؛ مش أنتي لسه قايله بحبك، اكسفك يعني. 
يارا؛ أنا بتكلم بجد. 
حمزة؛ أنا كل يوم بصلي الفجر وأنتي بتصليه. 
يارا ؛ أها.. أنا مشكلتي اللي بجد الحجاب خطوة صعبة عليه، تخيل أنا حفظه القرآن  كله ومش عارفه ألبس حجاب. 
حمزة؛ خلاص ياستي دي سهلة جدا. 
يارا؛ لا دي صعبة أوي أوي "وكانت علي وشك البكاء ".
حمزة ؛ وأنا بقولك هتبقي سهلة ولاتزعلي نفسك، واعملي حسابك بعد أسبوع كتب كتابنا. 
*تقف يارا وتقول. 
يارا ؛ نعم ياأخوية. 
حمزة؛ اظهري علي حقيقتك يابيئة.
*يارا تجلس ووشها يحمر، وتشعر بالاحرج من اللي عملته، يدخل ابو يارا في ايه صوتك عالي ليه.
حمزة؛ اعمل حسابك ياعمي ان كتب الكتاب بعد أسبوع. 
ابو يارا؛ ليه كده يابني هو أنتوا لحقتوا تعرفوا بعض. 
حمزة؛ حضرتك سئلت عني ولو شايف اني مستهالش بنتك، أنا بعتذر لحضرتك، بس أنا شايف نكتب الكتاب والفرح تبقي تحدده العروسة. 
ابو يارا ؛ بص احنا هنفكر ونرد عليك بكرة. 
حمزة؛ ماشي ياعمي، عايز حاجة. 
ابو يارا ؛ شكرا يابني.
*يمشي حمزة من المنزل، ثم ينادي ابو يارا أمها ويتحدثوا علي موضوع كتب الكتاب.
حب في الحظر 😍 😍

الخميس، 9 أبريل 2020

حب في الحظر 😍 😍 6

*حمزة يتصدم من ردها، وشعر انه ثقيل عليها، ومش فاهم لماذا هي تقول هذا؟، ولماذا تفعل معه هذا؟ ، وهما مخطوبين.
حمزة ؛ماشي يايارا اللي تشفيه.
*يارا تشعر بحزن حمزة، وانه اتجرح من طريقتها، فتقفل باب العربية وتقول له.
يارا؛ أنا أسفة ياحمزة، بس بابا قالي بلاش كلام في التليفون ولو في يكون علي قد. 
حمزة( باستعجاب) ؛ احنا مخطوبين. 
يارا ؛ حمزة أنا عايزة اقولك كلام كتير عني عشان تفهم تصرفاتي وتعرفني أكتر، ابقي تعالي زارنا بكرة وأنا أقولك كل حاجة. 
حمزة؛ ممكن كل الكلام يتقال في التليفون يايارا. 
يارا ؛ أنا أسفة ياحمزة.. بس من فضلك اصبر وافهمني. 
*حمزة يهز رأسه بالموافقة ،ويسير بالسيارة مسرعا من أمامها، يارا تصعد إلي المنزل وتدخل تغير هدومها وتنام، في الصباح تخبر يارا والدها وأمها انها عزمت حمزة علي الغداء، وتطلب من والدها ان يؤكد العزومة.
ابو يارا ؛ عزمتيه ليه يايارا مش تعرفني الأول، وحتي تيجي مني مش منك.. عيب كده يابنتي. 
يارا ؛ أسفة يابابا، أصل حمزة كان عايز نتكلم في التليفون وأنا مش حبه كده، وعشان كده قلت يجي نتكلم أقدمكم وافهمه دماغي. 
ابو يارا ؛ ماشي يايارا. 
أم يارا؛ قدامي علي المطبخ نعمل ليه غداء يااخرة صبري. 
*يتصل ابو يارا بحمزة ويؤكد عليه العزومة.. يأتي حمزة ويحمل ورد وفاكهه وهديةبسيطة.
ابو يارا ؛ ملوش لزوم الكلام ده تيجي فاضي بعد كده وله هزعل منك، وكمان عايزنكم تخلصوا بسرعة عايزين نفرح بيكم. 
حمزة؛ حاضر ياعمي. 
*يوضع الغداء ويتجمع الجميع علي السفرة، يارا كانت جميلة ترتدي بجامة بامبي وشعرها ديل حصان وترتدي توكه بامبي زي الاطفال، حمزة كان يختلس النظر لها من كل حين لأخر.. يشبع حمزة ويقوم من علي الأكل.
أم يارا ؛ كمل الأكل وألا الأكل مش عجبك. 
حمزة ؛ لا ده الأكل جميل. 
يارا( وهي تبتسم) ؛ عمايل ايديه، كمل أكل بقي عشان شكلي قدامهم. 
حمزة( يبتسم) ؛ تسلم ايديك بس أنا شبعت وأكتر من كده هنفجر.
*يجلس يارا وحمزة في
غرفةالجلوس. 
حب في الحظر 😍 😍


حب في الحظر 😍 😍 5

*حمزة حاول ان يمسك يد يارا لكي يذهبوا إلي السيارة .
يارا؛ عارف لو مسكت ايدي هديك بالبوكس في وشك، اخلي وشك شوارع. 
*حمزة يضحك بشدة.
حمزة؛ هتقدري تخلي وشي شوارع.
يارا ؛ أها اقدر ليه مقدرش صغيرة.
حمزة ؛ طب يلا قدامي، بدل مااشيلك أخدك علي المأذون  دلوقتي حالا، عشان اشوف موضوع تقدري ده. 
*يارا كانت تسرع خطواتها أمامه لدرجة انها تصل للجري، وحمزة يضحك عليها.. ثم وصلوا إلي السيارة .
يارا؛ دي العربية. 
حمزة؛ اها هي دي. 
يارا؛ مش حلوة على فكرة عربيتي أحلي. 
*حمزة فتح لها باب السيارة . 
حمزة ؛ اركبي اركبي دي أحدث موديل ياهانم.
*يارا بعد ما ركبت السيارة وحمزة ركب هو الآخر السيارة، (قالت يارا وهي تصتنع الحزن) . 
يارا ؛ قصدك ايه ان عربيتي قديمة.
حمزة ؛ لا ياحبيبتي.. وان شاء الله أول مانتجوز اجيبلك أحدث عربية ياستي. 
يارا ؛ حبك  برص، لا أنا بحب عربيتي أوي. 
*حمزة اقترب من وجهها ورفع يديه ليضربها ثم ضم يديه مرة أخرى، وكتم غيظه.
حمزة ؛ لو طولتي لسانك تاني مش هيحصلك طيب.. وليه بقي بتحبي عربيتك. 
يارا ؛ لا أنت تنزلني هنا.. ده أنا مفيش غير لسان.
*حمزة يضحك بشدة، ويقول.
حمزة؛ خلاص ماتزعليش بس أنا ظابط ومتعود الناس تحترمني وكده، ده بعد اذنك يعني. 
يارا؛ ماشي هفكر.. بص ياسيدي العربية دي بابا جبها ليا أول ماتخرجت وقالي( عشان تروحي بيها المستشفي) ، وعلمني السواقة عليها. 
حمزة؛ شكلك بتحبي بابكي جدا. 
يارا ؛ ده أحسن حد في الدنيا كلها، أحلم بس وهو يحقق حلمي وبيجي علي نفسه عشاني، وبيدافع عني لما ماما تحب تقرص وداني. 
حمزة ؛ أنتي جميلة أوي. 
*يارز وجهها يحمر من الخجل وتقول له. 
يارا ؛ وصلنا الحمد لله. 
حمزة؛ ياخسارة هبق اكلمك في التليفون نكمل كلمنا. 
يارا؛ لا.
موت وحياة

الثلاثاء، 7 أبريل 2020

حب في الحظر 😍 😍 4

يارا؛ يابابا.
حمزة ؛ ياجبانة. 
ابو يارا؛ في ايه تاني لاحقتوا تتفقوا. 
يارا ؛أنا موافقة علي أي حاجة تتفقوا عليها يابابا. 
*خرجت يارا من غرفة الجلوس، وهي خارجة اخرجت لسانها لحمزة. 
حمزة لنفسه؛(عيله عيله مفيش كلام) . 
*اتفقوا هو والدها علي كل شي وان الخطوبة بعد أسبوع والفرح بعد انتهاء الحظر. 
*انتهي الأسبوع سريعا فكلا منهم كان مشغول في عمله والتجهيز للخطوبة. 
حمزة؛ مبروك ياقلبي.
يارا ؛ خلاص كده الدبلة لبستها.. شيل أيدك بدل مااقطعها.
حمزة ؛ في واحدة تقول كده لخطيبها يوم الخطوبة. 
يارا؛ أنا مش قلت يبقي في عادي، واحمد ربنا اني سيبتك تلبسهالي. 
حمزة؛ امال مين هيجي لبسهالك. 
يارا ؛ أنا.. هو أنا صغيرة،ده حتي شاطرة وبعرف ألبس الخواتم لوحدي. 
حمزة؛ (وهو يضحك) ماشي يعم الجامد.. بس ايه القمر ده. 
*كانت يارا ترتدي فستان كشمير اعطا سمرتها جمال وميكاجها البسيط زاد من جمالها وشعرها الذي كان علي كتفها يخطف النظر.
يارا (لتغير الموضوع) ؛ ايه في حد يتخطب كده. 
*كانت تشاور علي النادي.. الخطوبة كانت في نادي لايوجد الأ عدد قليل جدا من أهل حمزة وأهل يارا وهو عدد قليل جداً ، ولايوجد موسيقي، وكانت تقام الساعة ٣ مساء.
حمزة؛ اعمل ايه يعني دي ظروف البلد اعترضي بقي عشان احبسك.
يارا؛ وعلي ايه ياخوية أنا صغيرة علي الحبس. 
حمزة ؛ أنتي كده كده هتتحبسي. 
يارا ؛ ليه ان شاء الله. 
حمزة؛ في بيتي ان شاء الله. 
يارا (وجهها أحمر من الخجل) ؛ يابابا. 
حمزة ؛ هو أنتي كل أما تتزنقي يابابا. 
يارا ؛ اها.. (واخرجت لسانها له) . 
ابو يارا؛ نعم ياخرة صبري. 
يارا ؛ الساعة ٥.. صح ياحضرت الظابط. 
حمزة ؛ اها يلا بينا.. "ونظر لليارة نظرة خبيثة وابتسم" وبعد اذنك ياعمي  أوصل يارا أنا. 
ابو يارا؛ ماشي يابني،بس تكون في البيت قبل الحظر. 
يارا؛ ايه يعم أنت امسك فيا شويه. 
ابو يارا؛ حمزة شاب محترم وواثق فيه.. وواثق أكتر في تربيتي ليكي، وكمان لازم تعرفوا بعض.
موت وحياة


الأحد، 5 أبريل 2020

حب في الحظر 😍 😍 2

يارا ؛ مكنش العشم ياقمر.
*حمزة أسمر البشرة عيونه خضراء مفتول العضلات. 
حمزة ؛ أنتي لمضة أوي، ازاي بجد دكتورة. 
يارا  ؛ أنا بحب الهزار والضحك، من كتر اللي بشوفه في المستشفى، بقيت مقتنعة ان الدنيا قصيرة جدا. 
حمزة؛ أنتي دكتورة في ايه بقي. 
يارا ؛ دكتورة في قسم الطوارئ حضرتك. 
حمزة؛ ياعيني يابنتي. 
يارا  بغمزة؛ صعبت عليك ها، يبقي الصنارة غمزت. 
حمزة؛ أنتي واقعة بقي. 
يارا  ؛ جدا أنت بصيت في المرايا قبل ما تطلع من البيت، أنت عينك خضراء يابني. 
حمزة وهو يضحك ؛ ياسلام. 
يارا ؛ عارف  أنا لو عيني خضراء كنت عملت ايه، كنت عيشت بره مصر، في شرم الشيخ مثلا.. ياه ياجدع. 
حمزة ؛ وهو بيضحك من قلبه أنتي مصيبة وبعدين شرم الشيخ جوه مصر. 
يارا ؛ بجد "وهي تخبت ايديها علي رجلها" محدش قالي. 
حمزة؛ لا أنتي مشكلة. 
*كان ه امين الشرطة آتي إليهم ومعه كارنية يارا، فوقفت يارا  بسرعة، وذهبت إلي أبيها، وقبلت يديه واعتذرت له، فوجئ حمزة من موقف يارا اتجاة والدها.. وشعر بمدي احترامها وتقديرها لوالدها. 
حمزة؛ شكرا يافندم ومتأسفين لو نزلنك وقت الحظر. 
ابو يارا ؛احنا اللي أسفين يابني،ويلا يايارا جري علي شغلك أنتي عندك رسالة لازم تأديها. 
* يارا ذهبت إلي سيارتها مسرعة وذهبت الي المستشفى دون ان تودع حمزة وذلك ضايقة جدا، وووالدها سلم عليه واعتذر له وذهب. 
*حمزة فضل يفكر في المجنونة التي خطفت قلبه وكان يشعر بالحزن لانها تركته وذهبت دون ان تسلم عليه. 
*وكانت يوميا يارا  تمر من الكمين وتسلم علي حمزة  وتهزر معه وتذهب إلي عملها وهو يظل يفكر فيها، وكانت هي كمان تفكر فيه. . لحد اما يوم حمزة قالها.
حمزة ؛ بحبك وعايز ارتبط بيكي. 
يارا ؛ حضرتك شايفني كده شكرا ياحضرة الظابط أنا بنت ناس واللي متردهوش علي نفسك متردهوش علي غيرك، وشكرا أوي. 
* وسارت بسيارتها  مسرعة ، حمزة لم يكن يعرف ماذا يفعل، مر أسبوع ولم تمر يارا  من الكمين، وهو مشتاق جدا لها، فكر وقال سوف اذهب إلي  المستشفى واعرف عنوان منزلها، وفعلا فعل  ذلك.
حب في الحظر 😍 😍
مع

حب في الحظر 😍😍 1

*كانت تسير بالعربية مسرعة لتقف في الكمين، ويتقدم الظابط وهو غاضب جدا.
*تنظر له يارا وتقول وهو يتقدم نحوها.
يارا ؛ ياخربيت لون عينيك. 
يسمعها حمزة فيبتسم ،ولكن بشدة يقول. 
حمزة؛ الرخص ياانسة ورايحة فين وقت الحظر.
يارا؛ اتفضل الرخص، بنسبة بقي لرايحة فين انت مالك. 
حمزة؛ نعم يااختي. 
يارا؛ لا بقولك ايه اتكلم بااسلوب احسن من كده والا هبلغ عنك. 
حمزة؛ وهو يضحك انا كمان اللي هتبلغي عني،انتي شاربة ايه. 
يارا ؛ عصير برتقال وانا مبحبوش .. والله ماما اللي غصبه عليا، يع.
حمزة ؛ انتي هتحكي ليا قصة حياتك، رايحة فين، وله هخدك القسم دلوقتي. 
يارة؛ براحة علي نفسك، انا غلطانه اني بتكلم معك، انت هتصحبني.. انا ياسيدي دكتورة وعندي شيفت في المستشفى اللي في اخر الشارع. 
حمزة؛ بتريقة.. دكتورة. 
يارا ؛اها دكتورة. 
حمزة ؛ ممكن الكارنية يادكتورة. 
يارا؛ اها طبعا. 
*تبحث يارة عن الكارنية ولن  تجده، فتبلع رايقة بصعوبة وتقول. 
يارا؛ طبعا دلوقتي هتاخدني علي القسم تشلوحني، وطبعا ليك حق، كفاية طولت لساني.. ودي طبعا مش اخلاق دكاترة. 
حمزة ؛ وهو يضحك ايوة انتي شاطرة وعارفه اهو. 
يارا ؛ طبعا ولو حلفتلك علي مياه تجمد مش هتصدقني. 
حمزة ؛ اها ده انتي هيطلع عينك. 
*يارا وبدات تصتنع البكاء وتقول . 
يارا ؛ انا والله دكتورة وهتصل بابا يجيب الكارنية ويجي ياباشا. 
حمزة؛ وهو يضحك طيب اركني وتعالي اقعدي في الكمين لحد اما باباكي يجي. 
*يارا اتصلت باابيها وهو زعق لها في التليفون وقالي جاي وهي ركنت وراحت اقعدت في الكرسي اللي جمب حمزة. 
حمزة ؛ انتي دكتورة انتي. 
يارا ؛ عادي يعني، زي ماانت حلو  وشبه الممثلين وظابط. 
حمزة ؛ وهو يبتسم لمضة لمضة. 
*حمزة يسرح في يارا  جميلة وعينها بوني وشعرها اسود وطويل وجميل وملامحها السمراء مزودها جمال. 
يارا؛ ايه يعم رحت فين. 
حمزة؛ وهو مرتبك رحت في ابوكي هيجي امتي ويخلصني منك.
حب في الحظر 😍 😍

الثلاثاء، 31 مارس 2020

صدفة😍


-نهي تحدث نفسها وهي دخلها الجامعة ايه كل الطلبات دي دكاترة بتصعبها علينا اكتر ماهي صعبة، لا وامي تاخرني كمان عشان افطر.
 * كانت نهي تسرع لتلحق المحاضرة الاولي ، لتخبط بشخص وتوقع جميع اغراضها، تنزل نهي مسرعة تجمع اغراضها فينزل هو الاخر، وتتلاقي الاعين، فتخجل نهي وتنزل عينها.
عادل؛ اسف جدا.. متاخر علي المحاضرة. 
نهي؛ حصل خير. 
-نهي تحدث نفسها وهي تترك عادل دون حتي ان تنظر خلفها ايه الواد القمر ده والبدلة هتاكل منه حته، في حد يحضر محاضرته ببدل، وشكله كبير علي طالب. 
-عادل لنفسه بنت خجوله وجميلة وعينها كلها براءة. 
-تدخل نهي المحاضرة لتجد ان الجميع ينتظر الدكتور، فتاخد نفس عميق. 
-نهي لنفسها الحمد لله مش هطرد بيقولوا دكتور صعب، اما اقعد قدام. 
- دخل الدكتور فجلس الجميع، لتنظر نهي وتجد انه الشخص الذي خبط بها، . عادل يعرف نفسه ويبدا المحاضرة وينظر ويجد نهي فيبتسم لها، وهي تخجل وتنظر في الكشكول، لتنتهي المحاضرة سريعا. 
عادل ؛ ينادي نهي. 
نهي ؛ نعم يادكتور اسفة جدا على اللي حصل، مع انك اللي غلطان. 
عادل بابتسامة؛ انا اعتذرت ليكي، بس لو اتاخرتي تاني هتطردي زيك ذي اي حد. 
نهي ؛ على فكرة حضرتك اللي تاخرت، واحمد ربنا اننا عدينا الموضوع. 
عادل؛ هتعملوا ايه. 
نهي ؛ كنا محضرناش المحاضرة، وله حضرتك بس اللي بتطرد. 
عادل ؛ وايه لزمتها حضرتك، وانا غلطان اني نادتك كنت عايز اعتذرلك. 
نهي؛. حضرتك انا اسفه، انا عارفة اني دبش، وحياة عيالك ماتسقطني، والا امي هتموتني. 
عادل؛ افكر. 
نهي ؛ فكر وهتلاقي اني عياله وبتغلط وصدقني مستهالش اهتمامك. 
عادل ؛ طيب اسمك ايه. 
نهي؛ انا قلتلك عيلة وغلطت. 
عادل ؛ ماهو لو مقلتيش اسمك ايه هتعبرك غلطتي. 
نهي ؛اسمي نهي، الله يبارك في عمرك انا زي عيالك. 
عادل بضحك؛ عماله تقولي عيالك انا لسه صغير علي الكلام ده. 
نهي؛ حضرتك صغير وزي القمر كمان، بس اعتبرني اختك وبلاش تسقطني.. امي هتموتني. 
عادل؛ انتي اللي قمر. 
نهي؛ وشها احمر وسكتت وبصت في الارض. 
عادل؛ ايه ياعم بنتكسف ووشنا بيحمر امال فين الجراة. 
نهي ؛ وهي لم ترفع عينها من الارض ويتجه جسدها ناحية الباب، انا بوق يادكتور. 
عادل؛ طب انا عايز رقم بابا. 
نهي؛ ليه انا عملت ايه لكل ده. 
عادل؛ خطفتي قلبي. 
نهي ؛ كتبت الرقم ليه واعطته له من غير ماتنظر له. 
عادل ؛ اعتبرك موافقة. 
نهي تهز راسها بالموافقة. 

صدفة



الثلاثاء، 24 مارس 2020

موت وحياة 33

نادية؛ شيك ايه.
مصطفي؛ نهاية الخدمة. 
نادية؛ ان كده ماشي، لكن أخد فلوس منك ليه أنت عايز بابا يقتلني. 
مصطفي ؛ لا طبعا، أنا عايزك. 
نادية (بابتسامة) ؛ طيب يلا سلام. 
مصطفي؛ سلام ايه؟.. أنتي رايحة فين. 
نادية؛ أنا رايحة البيت.
مصطفي؛ ده آخر يوم كمليه معاية لآخر. 
نادية ؛ الساعة ٣ يافندم. 
مصطفي ؛خلاص هروحك. 
نادية ؛ لا طبعا، أنت عايز بابا يزعل مني. 
مصطفي؛ طيب هتوحشيني. 
* ذهبت نادية إلي المنزل وانشغلت في تجهيز نفسها، فمر الشهر سريعا حيث نادية كانت تذاكر لعلياء وتجهز للعرس، لدرجة انها كانت لا تتكلم مع مصطفى، الا عندما يتصل بها وكان كلامهم محدود لانشغال نادية. 
* كان مصطفي يقدر ضغط الوقت، ولكن كل ماكان يهتم به ان نادية سوف تكون عروسته اليوم، كان يشعر بسعادة رهيبة. 
نادية كانت تشعر بالخوف والسعادة في نفس الوقت، فأول مرة تشعر بحب شخص لها وهي تبادله المشاعر. 
* كان يوم العرس ملئ بالمفاجات لنادية حيث مصطفي عمل لها فرح خيال زي ماكانت بتحلم به، كان مصطفي يسال علياء وأيمن ويوسف عن كل شيء يخص نادية وعرف كل حاجة عنها. 
* كان دائما يعمل كل حاجة بتحبها كان بيحاول ييعدها بكل شكل، ونادية كذلك.. فكانت حياتهم عبارة عن سفر وخروج، وكانت في نفس الوقت تهتم بعائلاتها وهو يهتم بها.
وبعد 6 شهور. 
نادية ؛ أنت رايح فين يامصطفي. 

موت وحياة

موت وحياة 32

*نادية جلست علي الكرسي بعد خروج مصطفي وقالت.
نادية ؛ قال مش هيخرجني من الشركة هو فاكر نفسه مين صاحب الشركة.
* وابتسمت لما هي تقوله ماهذا الهبل؟. 
إذا مصطفي يدخل مسرعا. 
مصطفي ؛ أها صاحب الشركة ياختي، واخش اي مكتب برحتي من غير اما اخبط. 
* وقرب من المكتب وابتسم لها. 
ممكن قلم تاني ايديك جميلة اوووي. 
نادية ؛ لا انت بعد كده مش هتاخد بالقلم انا هفتحلك دماغك علطول، ولا اقولك انا مش جايه الشركة تاني. 
مصطفي ؛ هحبسك بشرط الجزائي، انت مجنونة انا لازم اشوفك كل يوم. 
نادية؛ لا أنا اللي هبحسك يامزور، وخلاص انا مش هاجي تاني عشان انا عروسة ولازم اجهز. 
مصطفي برقة ؛أحلي عروسة يااخواتي. 
نادية ؛ اتعدل لحسن اكسر دماغك وحتي تبقي فرصة حلوة عشان نأجل الفرح واجهز برحتي. 
مصطفي ؛ لا وعلي ايه. 
نادية ؛وشهر ايه ده اللي هجهز فيه. 
مصطفي ؛ أنتي عايزه ايه أنا قولت شهر لابوكي، بس أنا مش عارف جهاز ايه اللي أنتوا مساكين فيه الفيلا وجهازه من كل حاجة، ولو حاجة معجبتكيش أو حبيتي تغيري الديكور بعد الجواز أنتي حرة. 
نادية؛ ولبسي ومكياجي وحاجاتي الخاصة، أنا عروسة علي فكرة ولازمني حاجات . 
مصطفي ؛ لا ان كده اجي معاكي بقي نختار اللبس. 
نادية ؛ لا طبعا.. غير الكوافير وغيره وغيره. 
مصطفي ؛ خلاص شوفي لو عزتي مني حاجة كلميني، وأنا أمرت الحسابات تصرفلك شيك خديه وأنتي ماشيه، ولو عزتي فلوس أو أي حاجة كلميني. 

موت وحياة



موت وحياة 31

مصطفي؛ بصي يا ست البنات، أنا كلمت بابكي في التليفون وطلبت اقابله وأخدت منه معاد، ورحت طلبت ايديك وكان أخوكي أيمن حاضر، وبابكي قالي هأخد رأي نادية.. بس أنا اقترحت اننا نعملها مفاجأة ليكي ، بس ده بعد أما طلع عيني أنا وأخوكي أيمن، بس الحمد لله في الآخر وافق.. ثم اشترك جميع أفراد العصابة في التحضير، وكانت علياء هي مركز التخطيط واحنا بصراحة كنا بنفذ.
أما بقي بنسبة لشرط الجزائي ده فكرة أنا اختارعتها ولعبت في العقود عشان بجد مكنتش قادر اتخيل فكرة بعدك عني، او انه ممكن يعدي يوم من غير ما شوفك. 
وإن شاء الله ربنا يقدرني ودايما اسعدك واعملك اللي عمرك ماتخيليه، فكرة ابتسابتك بس شمس بتنور بنسبالي، وهعوضك عن اي يوم وحش أو صعب مريتي به هعوضك عن كل حاجة. 
* وقرب منها ومسك ايديها وقال لها.
مصطفي ؛أنتي حلم بنسبالي.
 * وقبل يديها برقة وحب. 
* كانت الصاعقة لمصطفي انه وجد قلم ينزل علي وجهه دونأي مقدمات، ومصطفي كان الشرارة يخرج من عينه. 
نادية (ابتعدت عنه) وقالت؛ القلم ده يفكرك اننا مخطوبين مش متجوزين عشان متصدقش نفسك. 
* مصطفي اقترب منها ورفع يديه علي وجهها ثم سحب يديه وبكل غيظ قال لها. 
مصطفي؛ أنتي لو عملتي كده تاني، مش هتخرجي من الشركة فاهمة. 
* وتركها وخرج. 

موت وحياة

الاثنين، 23 مارس 2020

موت وحياة 30

*دخلت نادية مكتبها، وانشغلت بعملها، إذا تليفونها الخاص يرن. 
نادية؛ السلام عليكم. 
مصطفي؛ عليكم السلام ورحمة الله وبركاته. 
نادية؛ جبت رقم التليفون ده منين. 
مصطفي؛ ده معايه من زمان بس كنت بحترم خصوصيتك، صباح الجمال.
نادية؛ احنا الظهر. 
* باب المكتب يدق ونادية أعطت أمر للذي يدق الباب بالدخول ، ثم استأذنت من مصطفي، طالبة لحظات لتنهي شئ، تحدثت مع الموظف عن العمل، وعادت تتحدث مع مصطفي علي الهاتف . 
مصطفي؛ أنتي في الشركة. 
نادية ؛ ده من الصبح.
مصطفي؛ أنا هلبس وجيلك يامجنونة. 
* مصطفي لبس وكان في قمة شياكته،يرتدي بدلة رصاصي، وذهب مسرعا إلي الشركة، وعندما دخل الشركة كان الجميع ينهئه ويشكر في نادية، أما مصطفي فكان نفسه يهرب منهم بسرعة، وكان كل تفكيره في نادية، كيف سوف تتحدث معه؟ ، وكيف هتتعامل معه؟ ، وأخيراً طفلته أصبحت له، تخلص مصطفي منهم وذهب إلي مكتب نادية، خبط ودخل علطول. 
نادية ؛ أي في حد يدخل على حد كده.
مصطفي ؛ ايه خطبت علي فكرة  ووحشيتني.
نادية؛ بس بقي أولا احنا في الشغل.. ثانيا احنا مخطوبين مش متجوزين يعني أي تجوزات مش مسموح بيها. 
مصطفي؛ في ايه نادية، بين المخطوبين عادي وحشتيني.. بحبك.. أنتي جميلة أوي انهارده.. وامبارح كنتي قمر بزيادة.
نادية وهي ترفع حاجبها؛ شكلك مش ناوي علي جواز، وناوي علي فشكله. 
مصطفي ؛ لا ياختي هو الشهر، هحاول امسك نفسي، أنتي جيتي الشغل ليه انهاردة، وتيجي ليه اصلا يدوب تجهزي. 
نادية ؛ شاطر.. جيت عشان الشرط الجزائي،وعشان اعرف جهزت ازاي للخطوبة دي وقابلت بابا ازاي، بجد المفاجأة فظيعة، أنا عمري ماحد عمل حاجة عشاني. 
موت وحياة

موت وحياة 29

*تاني يوم  و نادية ذهابه  إلي العمل، تحدث معها والدها.
صلاح؛ لماذا سوف تذهب إلى العمل يا نادية؟ 
نادية؛ أنا كل اللي باقي ليا ٣ اسابيع في العمل.
صلاح؛ بمناسبة ٣ أسابيع أنا اتفقت أنا ومصطفى لو وافقتي علي الخطوبه الجواز بعد شهر من الخطوبة.
نادية؛ مالك عايز تخلص مني، أنت أما صدقت وله ايه.
صلاح ؛أانا مش عايز حد يتكلم عليكي، لا في شغلك ولا في أي حته، أنا واثق فيكي يانادية، ومفيش أم في البيت عشان تطول فترة الخطوبة ويفضل داخل وخارج، أنتي فاهمني يانادية.
نادية ؛ أنا فاهمة يابابا بس مستغربة المدة قصيرة، وعلياء لسه في الثانوية العامة، ومش هلحق اجهز.
صلاح ؛ هو أسبوع فاضل علي امتحانات علياء ، وأول ماتخلص هنعمل الفرح، بنسبة للجهاز هو قال انكم تجهزوا أحسن مع بعض بعد الجواز لأن أنا رافض الخروج الكتير، وهو كان متفهم.
نادية ؛ اللي تشوفه يابابا.
صلاح؛ ربنا يسعدك يابنتي. 
نادية ؛ ربنا يخليك ياحن واطيب أب، يلا سلام عشان الحق الشغل. 
صلاح؛ خلي بالك من نفسك، ومش هوصيكي يانادية، مفيش حاجة مضمونة بكرة بتاع ربنا، حافظي علي نفسك. 
نادية؛ متخافيش بنتك بميت راجل،سلام عليكم. 
* ذهبت نادية إلي العمل، وعندما وصلت الشركة كان الجميع  يهنئها بالخطوبة. 
* ولكن نادية كانت تري في اعينهم، من كان يحقد عليها، ومن كان يكرها، ومن يقول.. انه فترة وهتعدي في حياة مصطفي.. نادية كانت تشعر بهم ولكن لم تهتم، فهي الفتاة القوية الشجاعة . 
موت وحياة

الأحد، 22 مارس 2020

موت وحياة 28

*نزلت نادية السلم كأميرة كان الجميع ينظر لها، أما مصطفي فكان مبهور بجمالها لدرجة انه لما يفعل شيء الأ النظر لها وهي تنزل السلم وكان قلبه يدق بشدة وخايف، فعلياء شعرت بما يحدث وذهبت إلي مصطفي.
علياء ؛ اعمل حاجة هتبوظ كل اللي عملنا. 
مصطفي بالتوتر؛ حاضر حاضر.. اعمل ايه أختك اللي جميلة. 
* مصطفي في الميكرفون طلب البدء، فنزلت في وسط الاستدج بالونات كثيرة وبانر كبير مكتوب عليه
"ارجوك اعطفي عليا واتجوزيني يا نادية "
*نادية وقفت عندما رأت هذا المنظر ولم تقدر ان تمنع نفسها من الابتسام ثم أكملت نزول السلم.
* أما مصطفي عندما رأي ابتسامتها، ابتسم هو أيضا ثم نزل علي ركبته واخرج خاتم 💍.
* كانت نادية وصلت عند مصطفي أخر السلم، ولم تعطي أي رد فعل اكتفت بالبحث عن والدها وسط الوجوه المحبوبة والمقربة إلي قلبها، أخيراً تجد والدها وحركت رأسها..اعمل ايه.. فهز والدها رأسه لها بالموافقة. 
* كان مصطفي في هذه اللحظة يشعر بالخوف الشديد، وشعر للحظة انها هترفضه، فكانت عينيه هتدمع. 
* فأعطت نادية يديها لمصطفي دون أي كلام، فابتسم مصطفي وشعر أن روحه ردت إليه. 
* وضع  مصطفي  الخاتم في أيد نادية اليمين، فعمت الفرحة المكان،واشتغلت الأغاني وفرح الجميع ورقص الجميع، وكانت نادية سعيدة جداً رغم خجلها. 
موت وحياة

الثلاثاء، 17 مارس 2020

موت وحياة 27

*كانت نادية تقول كلامها وهي خارجة من الغرفة.
صلاح؛ ماشاء الله تبارك الله قمر يانادية. 
أيمن ؛ أنا أختي حلوة أوي. 
يوسف؛ أنتي جميلة أوي يانادية. 
علياء ؛ عرفتي ليه يانادية ادي الرد جالك، الفستان حلو أوي عليكي، والتغير مطلوب.
قالت عليا في أذان نادية؛ كفاية بقي تبخلي على نفسك احنا كبرنا.
ناديةقبلت أختها وقالت ؛ ماشي يعم الكبير يلا بينا عشان بابا بينادي.
*ذهبوا جميعا إلي القاعة وعند الوصول طلبت علياء من نادية قبل الدخول الانتظار. 
علياء ؛ تعالي يانادية ندخل من هنا.
نادية ؛ ليه ماندخل مع بابا وأخواتك. 
علياء ؛ لا تعالي من هنا أصل أنا عايزة ادخل التيلات . 
نادية؛ ده وقته ياختي ده احنا لسه خارجين من البيت. 
علياء ؛ اللي حصل يلا. 
*عندما دخلت نادية فوجئت انها أمام سلم والجميع ينظر لها ونظرة بجانبها لم تجد علياء ، كانت هترجع، فوقف ها انها سمعت صوت مصطفي في الميكروفون. 
مصطفي؛ نادية.
*نادية رجعت ووجدت مصطفي واقف أسفل السلم كانت مندهشة واللي زاد دهشتها عندما نظرة إلي الجميع، وجدت عائلتها وأصدقائها وزملائها بالشركة حتي أخواها علي موجود مع خالها عاصم. 
موت وحياة

موت وحياة 26

*نادية أخفت سعادتها وردت بصرامة. 
نادية؛ شكراً مستر مصطفي.
مصطفي؛ ماشي يعم التقيل. 
نادية؛ حضرتك عايز حاجة يا مستر.
مصطفي؛ لا بطمئن عليكي بس ياعيون المستر. 
نادية ؛طيب سلام. 
وقفلت السكة دون أن تنتظر الرد. 
*مصطفي في الجهة الآخري؛ يامجنونة بتقفليي السكة في وشي أنا مش عارف مين فينا المستر، الحب مرمطك يامصطفي، جت اللي هطلع عليك القديم كله. 
* ظل أسبوع علي هذا الحال لا يحضر مصطفي إلي العمل وفي آخر اليوم يتصل ليسمع صوتها وتقفل في وجهه السكة الأ هذا اليوم وهو آخر يوم من الأسبوع.
* نادية لنفسها وهي ذهابة إلي المنزل؛هو راح فين وليه مبيجيش الشغل، وكمان  ايه، بيكلمني في التليفون يسمع صوتي ويطمئن عليا، يعني كده هصدق انه بيحبني اديه زهق مني وتلاقيه شاف واحدة تانية، وله تلاقيه زهق منك عشان بتقفلي التليفون في وشه، مش كنتي تتصرفي بطريقه ذوق، نادية ذوق وله مش ذوق انتي هتضعفي تاني.
* وصلت نادية المنزل وكان الجميع يستعد للخروج ليلاً ، كان عم صلاح معزوم علي فرح هو والأسرة، ارتدي  الجميع ملابسهم وكان جميع أفراد الأسرة في ابهي صورة، أما نادية فكانت كالأميرة بالفستان الذي اخترته هي وعلياء أختها، وأصرت علياء عليه رغم انه كان غالي كما جعلت نادية تضع تاج علي الطرحة وتضع مكياج.
نادية؛ أنا مش فهمه ليه أصرارك علي فستان ده وكمان ايه لازمتها كل الحاجات دي هو ده أول فرح نروحه. 
موت وحياة

الاثنين، 16 مارس 2020

موت وحياة 25

*رأت نادية كلمة "بحبك" علي وش الكوب ولكن بحركة ذكاء عملت نفسها لم ترأها وشربت من الكوب. 
نادية ؛ لا يوجد به سكر. 
مصطفي بغيظ  ؛ اتفضلي ضعي سكر. 
* ذهب مصطفي وترك المكتب. 
نادية لنفسها ؛ صدقني هشتغل في الأزرق الشهر ده، هعمل عبيطة وعمية وطرشه، لحد الشهر ده مايعدي علي خير، مع انك باين مش ناوي علي خير يامجنون، قال بحبك، يتري قالها لكام واحدة قبلي، وله عمل الحركة الجميله دي مع كام واحدة، لعيب ابن الذينة. 
*مصطفي دخل مكتبة وكان هيموت من الغيظ. 
مصطفي لنفسه ؛ اتعميتي دلوقتي ياست نادية ده أنا عمري ماقالتها لحد ولا عمري كنت بتشقلب لحد كده، دايما كنت اشاور بيدي الاقيهم تحت رجلي، الا أنتي يابنت الذينة، بس بحبك، عمياء.. طرشه.. عبيطة ،ووراكي لحد أما اتجوزك، أنتي مراتي ومش تهكوني لحد غيري.
*تاني يوم  لم يظهر مصطفي طوال اليوم ونادية رغم أنها  لم تسأل عنه  الأ إن عينها كانت بتدور عليه وقلبها عمال يسأل أين هو؟. 
* وهي  تجهز نفسها لتذهب إلى  المنزل تليفون المكتب رن، ردت نادية وهي مندهشة هذا وقت انتهاء العمل.
نادية؛ السلام عليكم مين. 
مصطفي؛ وأنتي بتردي على تليفون الشركة كده وأنا اقول العملاء بتهرب ليه. 
نادية؛ مستر مصطفى وصوتها باين عليه الفرحة. 
مصطفي؛ أها رغم انك مسالتيش عني الا أنا مهنش عليا بعدك. 
موت وحياة

السبت، 14 مارس 2020

موت وحياة 24

 *نادية شعرت بالسعادة فهي أول مرة تشعر برغبة أحد بها،وحب أحد لها، فهي كانت دائما الأم المسؤولة حتي أيام الجامعة، ولم تكن تعطي أحد فرصة ليقترب منها.. فكان مصطفي أول من يقتحم الحاجز التي تضعه أمام الجميع حتي أمام نفسها، ولكن نادية لم تعطي نفسها لتكمل سعادتها.
نادية لنفسها ؛ فوقي يانادية أنتي مين وهو مين هو عالم تاني اقفلي علي قلبك يانادية هو حتي لو معجب بيكي فهي فترة مؤقتة هذا واحد النساء بترمي نفسها عليه، وأنتي الوحيدة اللي بتتعاملي عادي دي فترة اعجاب وهتعدي، كمان أخواتك ووالدك الغلبان مش قد هؤلاء الناس ، وأخواتك هما اللي لازم تهتمي بيهم محدش غيرك ليهم. 
*أثناء نادية وهي تحدث نفسها كان هناك من يدق علي الباب.
نادية؛ اتفضل. 
مصطفي ؛ أنتي اللي قولتي. 
* وهو يدخل ويقفل الباب خلفه. 
نادية؛ نعم هو حضرتك مش وراك غيري النهارده.
مصطفي ؛ وكل يوم. 
نادية باستنكار؛ لا ياشيخ. 
مصطفي ؛ جبتلك الفطار، أنا عارف انك مفطرتيش وهنا من بدري. 
* ووضع الصينية علي المكتب نادية وهي تنظر إلي الصينية رأت  كلمة مكتوبة داخل كوب الكابتشينو. 
موت وحياة

الجمعة، 13 مارس 2020

موت وحياة 23

مصطفي؛ وحشتيني على فكرة.
نادية بنظرة استنكار ؛ وحشتك متشكرة يامستر مصطفي. 
مصطفي؛  مالك ياست البنات مضايقة مني ويبدو أن لديكي رغبة في طردي. 
نادية ؛ لا اطردك كيف هذا! ،حضرتك هتقول لماذا حضرتك هنا وتغادر. 
مصطفي؛ هو في حد يكلم مديرة بهذه الطريقة . 
نادية ؛ أنا.. وسوف ابقي شهر فاتمني أن يمر هذا الشهر  علي خير.
مصطفي ؛ شهر للشركة أنما أنا ان شاء الله العمر كله. 
نادية؛ العمر كله لماذا أن شاء الله. 
مصطفي ؛  لماذا أشعر باانكي لم تكتفي بالقلم، رغم اني مررته لأني أنا  غلطان. 
نادية؛ هو أنت كمان ليك عين تكلم احمد ربنا انه قلم بس واني مصوتش ولميت عليك الناس كان زمانك واخد علقة موت. 
مصطفي ؛ نهارك لن يمر  أنتي كمان كنتي عايزني اضرب وكل هذا من أجل حضن أما إذا قبلتك كنتي ماذا سوف تفعلين. 
نادية بغضب؛ كنت قتلتك أنا بنت ناس وياريت تحترم نفسك. 
*مصطفي قرب منها جامد لدرجة  انها  أصبحت ملتصقة  بالحائط فرفعت يديها لتعطيه  بالقلم،  مسك يديها،ولفها خلف ظهرها. 
مصطفي ؛ لا تخافي أنا بعرفك بس، أنتي بتقولي كلام لكن لن تقدري علي فعل شئ، وأنا لو عا
ارغب في شئ سوف أفعله،فوعي تعيشي الدور.
نادية بتوجع ؛ اترك ايدي لو سمحت. 
*مصطفي ترك ايد نادية. 
نادية وهي بتحرك في يديها بتوجع؛ أنت انسان مش محترم، وأهلك معرفوش يربوك. 
مصطفي ؛ انتي بقيتي كده شرسة يعني والمفروض اخاف منك، طب يامامي. 
نادية بغيظ شديد ؛ اطلع بره. 
فخرج مصطفي وهو ينظر إليها ويقول؛ خوفت أنا كده، ماشي يا نادية. 
موت وحياة

بنت البواب الفصل الثاني

  4 سبتمبر 2021    ·  بنت البواب ٢ ×وكمان هديك ٢٠٠٠ جنيه في الشهر بعد كده لو وافقت . *هشوف ربنا يسهل . بابا جه وكأن فرحان جدا ،وانا وماما وا...